Oplossingsgericht werken als casemanager

Dick Freriks, directeur van Ascender, is door Scolea geïnterviewd over oplossingsgerichte gespreksvoering. Hij gebruikt deze benadering in de opleiding bij het omgaan met psychische arbeidsongeschiktheid. Maar wat betekent oplossingsgerichte gespreksvoering?

Oplossingsgerichte gespreksvoering, wat is het precies?

‘Vanuit de oplossingsgerichte gespreksvoering (ook wel progressie gerichte gespreksvoering genoemd) stel je als doel om de cliënt vooral zelf het werk te laten doen. Niet zodat je zelf achterover kunt leunen, maar omdat de cliënt zelf het meest deskundig is over zijn/haar eigen leven. Deze vorm van gespreksvoering is meer gericht op de mogelijkheden (sterke punten) van de cliënt dan op zijn/haar problemen.’

Voordelen van deze gesprekstechniek als casemanager

  • Meer positiviteit in gesprekken
  • Kortere gesprekken
  • Versterkt zelfredzaamheid van cliënt

Meer informatie

Wil je meer weten over de uitgangspunten en de gesprekstechnieken? Je leest het complete interview met Dick Freriks op de website van Scolea.