Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

Klachten- en geschillenprocedure

Klachtenprocedure
De zorg die wordt verleend bij Ascender is in overeenstemming met de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) en conform de landelijk erkende behandelrichtlijnen zoals o.a. opgesteld door de VGCt. Tevens is de praktijk gehouden aan de bepalingen in de "Beroepscode voor psychologen" opgesteld door het NIP.

Mocht u onverhoopt toch klachten hebben over de hulpverlening dan stellen wij het op prijs wanneer u dit aan de betreffende psycholoog kenbaar maakt. Zo kunnen jullie proberen samen tot een oplossing te komen. Mocht u daarna ontevreden blijven over het beroepsmatig handelen, dan kunt u een klacht indienen bij het NIP, Postbus 9921, 1006 AP te Amsterdam, telefoon 020-4106222, email info@psynip.nl. Klik hier voor de gehele klachtenprocedure.

De Geschillencommissie
Ascender is aangesloten bij een erkende geschillencommissie: De Geschillencommissie Zorg Algemeen (www.degeschillencommissie.nl) in het kader van de Wkkgz. 

Proces aanhanig maken geschil bij de Geschillencommissie
1. Geschillen tussen cliënt en zorgaanbieder over (de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot) door de zorgaanbieder te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de cliënt als door de zorgaanbieder aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen, (Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag).

2. Een geschil wordt door de Commissie slechts in behandeling genomen, indien de cliënt zijn klacht eerst bij de zorgaanbieder heeft ingediend.

3. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de cliënt de klacht bij de zorgaanbieder indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Commissie aanhangig worden gemaakt.

4. Wanneer de cliënt een geschil aanhangig maakt bij de Commissie, is de zorgaanbieder aan deze keuze gebonden. Indien de zorgaanbieder een geschil aanhangig wil maken, moet hij de cliënt schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De zorgaanbieder dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.

5. De Commissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Commissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Commissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

6. Uitsluitend de hierboven genoemde Commissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

Ascender actueel
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,5
voor haar dienstverlening.

Uitnodiging: korte vragenlijst onderzoek ‘Depressie en Werk’ voor mensen met depressieve episoden

15-05-2019

Uit onderzoek van het Trimbos Instituut blijkt dat mensen met depressie vaak moeite hebben om goed aan het werk te blijven. De Depressie Vereniging en Ascender doen onderzoek naar welke randvoorwaarden mensen met depressieve episoden helpen om weer aan het werk te gaan. Ervaring met depressieve episoden? Vul ook de online vragenlijst in!

Lees meer

Meer uitval specialisten door toename niet-medische taken

21-03-2019

Volgens medisch specialisten is werkuitval vanwege burn-outklachten in de afgelopen twee jaar toegenomen door met name de groei van niet-medische taken. Dat blijkt uit een opiniepeiling van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) onder haar leden.

Lees meer

Eerste certificaten ‘werken met de capability benadering voor duurzame inzetbaarheid’ uitgereikt

26-03-2019

Vorige week zijn de eerste certificaten uitgereikt aan enthousiaste deelnemers aan de training ‘werken met de capability benadering voor duurzame inzetbaarheid’. Uitgangspunt van deze benadering is dat werk voortdurend waarde toevoegt voor zowel de persoon als de organisatie.

Lees meer

Arbobalans 2018: psychosociale arbeidsbelasting blijft toenemen

21-03-2019

Werknemers moeten steeds meer doen en hebben daar steeds minder zelf iets over te zeggen. Dit vertaalt zich in een stijging van de burn-outklachten bij werknemers. Dit blijkt uit de Arbobalans 2018 van TNO.

Lees meer

Onderzoek naar mogelijk verband tussen ADHD en creativiteit

21-03-2019

Er is mogelijk een verband tussen ADHD en creativiteit. Hersenwetenschapper Martine Hoogman van de Radboudumc gaat onderzoeken of daar een wetenschappelijke basis voor is.

Lees meer

Eerste arbodienst speciaal voor vrouwen

21-03-2019

Met een nieuwe arbodienst richt HealthyWoman zich specifiek op arbeidsomstandigheden van vrouwen. Dat het ziekteverzuim onder vrouwelijke werknemers hoger is dan onder mannelijke collega’s heeft ondermeer te maken met levensfaseproblemen.

Lees meer

Samenwerking Reaal & Ascender

13-05-2019

Dick Freriks is geinterviewd door Barbara van Reaal Lijfwacht en deelt 5 tips over "hoe je gezond kunt blijven leven en werken".  

Hij beantwoord de vragen en geeft tips vanuit zijn dagelijkse praktijk van de individuele coaching.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer