Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

Klachten- en geschillenprocedure

Klachtenprocedure
De zorg die wordt verleend bij Ascender is in overeenstemming met de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) en conform de landelijk erkende behandelrichtlijnen zoals o.a. opgesteld door de VGCt. Tevens is de praktijk gehouden aan de bepalingen in de "Beroepscode voor psychologen" opgesteld door het NIP.

Mocht u onverhoopt toch klachten hebben over de hulpverlening dan stellen wij het op prijs wanneer u dit aan de betreffende psycholoog kenbaar maakt. Zo kunnen jullie proberen samen tot een oplossing te komen. Mocht u daarna ontevreden blijven over het beroepsmatig handelen, dan kunt u een klacht indienen bij het NIP, Postbus 9921, 1006 AP te Amsterdam, telefoon 020-4106222, email info@psynip.nl. Klik hier voor de gehele klachtenprocedure.

De Geschillencommissie
Ascender is aangesloten bij een erkende geschillencommissie: De Geschillencommissie Zorg Algemeen (www.degeschillencommissie.nl) in het kader van de Wkkgz. 

Proces aanhanig maken geschil bij de Geschillencommissie
1. Geschillen tussen cliënt en zorgaanbieder over (de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot) door de zorgaanbieder te leveren of geleverde diensten en zaken, kunnen zowel door de cliënt als door de zorgaanbieder aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen, (Bordewijklaan 46, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag).

2. Een geschil wordt door de Commissie slechts in behandeling genomen, indien de cliënt zijn klacht eerst bij de zorgaanbieder heeft ingediend.

3. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de cliënt de klacht bij de zorgaanbieder indiende, schriftelijk of in een andere door de Commissie te bepalen vorm bij de Commissie aanhangig worden gemaakt.

4. Wanneer de cliënt een geschil aanhangig maakt bij de Commissie, is de zorgaanbieder aan deze keuze gebonden. Indien de zorgaanbieder een geschil aanhangig wil maken, moet hij de cliënt schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De zorgaanbieder dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.

5. De Commissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Commissie wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Commissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd.

6. Uitsluitend de hierboven genoemde Commissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

Ascender actueel
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,5
voor haar dienstverlening.

Actie Vitaliteitscheck-up – Week van de Werkstress

06-11-2018

In het kader van de week van de werkstress biedt Ascender u in samenwerking met CheckYourself een preventieve vitaliteitscheck-up aan. Voor slechts € 120 wordt de werknemer op vitaliteit getoetst en op basis van de resultaten ontvangt de medewerker een persoonlijk coachingsgesprek.

Lees meer

Experimenten met prikkelarme omgeving

24-10-2018

Er is grote behoefte aan prikkelarme omgevingen. Daarmee zijn nu experimenten gestart, zoals een supermarkt in Sint-Michielsgestel die een uur prikkelarm winkelen aanbiedt of een prikkelarme rondleiding in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Lees meer:

Lees meer

Experiment vier dagen werken vijf dagen salaris pakt goed uit

24-10-2018

Vier dagen werken en wel vijf dagen salaris betalen – een experiment hiermee dit jaar in Nieuw-Zeeland heeft tot positieve resultaten geleid. De werknemers zijn meer tevreden met hun werk en geven aan dat hun werk-privébalans is verbeterd. Lees meer:

Alleenstaanden ervaren een sterke mate van eenzaamheid

24-10-2018

Gevoelens van eenzaamheid komt het vaakst voor onder alleenstaande ouders en mensen die zijn gescheiden. In 2017 ervoer 7 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder een sterke mate van eenzaamheid. Dit blijkt uit nieuwe cijfers over eenzaamheid van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Lees meer:

Feiten en fictie over burn-out op een rij

24-10-2018

Dit artikel ontrafelt wat er wel en niet klopt over een burn-out. Want neemt het aantal burn-outs nu daadwerkelijk wel toe? Je leest het hier.

Lees meer

Erwin van Meekeren: een betere samenwerking door veilige hechting

02-08-2018

Lees hier deel 3 uit de serie artikelen waarin Erwin van Meekeren, psychiater en schrijver van het boek ‘Samen beslissen, ook als dat lastig blijkt’, verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor een goede samenwerking met cliënten belicht. Het onderwerp van dit artikel: hechting.

Lees meer

Vacature administratief medewerker

31-07-2018

In deze functie werk je ondersteunend aan het secretariaat dat bestaat uit een office manager en 4 secretaresses. Het secretariaat verzorgt o.a. de (complexe) agendaplanning van ca. 25 psychologen, werkzaam op ca. 16 locaties door het hele land. Daarnaast worden vertrouwelijke rapportages verzonden, met bijbehorende offertes en wordt het hele proces gemonitord. Bij het hele proces van aanmelding tot facturatie heeft het secretariaat administratieve hulp nodig. Overleg en samenwerking met je collega’s op het secretariaat is dan ook een belangrijke factor in een succesvolle uitvoering. De werkzaamheden binnen de functie zijn administratief van aard en zeer divers.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer