Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

Samenwerken en samen beslissen, ook als dat lastig lijkt?

U kent het vast, dat ondanks uw goede bedoelingen het – soms al snel – misgaat in het contact met uw cliënten en er geen goede samenwerking ontstaat. Wie zijn die cliënten, wat kenmerkt hen? En wat kunt u als professional doen? Deze serie artikelen, waarvan vandaag de eerste verschijnt, zijn geschreven door Erwin van Meekeren, psychiater/psychotherapeut en schrijver van het boek Samen Beslissen in de Zorg.

Het onderwerp dat in de eerste artikel uit deze serie wordt besproken: stressregulatie

Stress hoort bij het dagelijkse leven. Als stress toeneemt, wordt de arousal ook groter. Als we weten waar de stress vandaan komt of als we de stress onder controle krijgen, dan daalt de arousalcurve weer en vervolgt zijn gewone wisselende loop in de ‘optimale zone’. Anders gezegd: binnen de ‘Window of Tolerance’.

Elke mens heeft zijn individuele ondergrens en bovengrens. De een is stressbestendiger dan de ander. De boven- en ondergrens kunnen ook ‘langdurig’ dichter bij elkaar komen te liggen, bijvoorbeeld door overbelasting of  door traumatisering.  Dan geraak je sneller in:

  • Hyperarousal: mensen zijn dan voortdurend heel alert en schrikken snel; reageren soms snel woedend of angstig bij bepaalde triggers;
  • of hypoarousal: verstijven, voor zich uit staren, minder ‘bereikbaar’ lijken, het gevaar van passieve ‘overgave’ (geen alertheid).

Om goed te kunnen functioneren – informatie in je op kunnen nemen, emoties goed kunnen reguleren, interacties kunnen begrijpen – en te kunnen samenwerken, moet je in de ‘optimale zone’ zitten. Ieder mens – u dus ook – kan  tijdelijk uit de veilige optimale zone raken bij irritaties die je ervaart bij je gesprekspartner, maar ook als je zelf slecht geslapen hebt, het te druk hebt of in slechte omstandigheden je werk moet doen.

Cliënten kunnen uit hun Window of Tolerance schieten als zij merken dat u weinig tijd heeft, niet goed ingelezen bent of zij zich anderszins slecht gehoord en gezien voelen. Of als zij vrij plotseling overweldigd worden bij uitspraken zoals ‘u kunt/moet weer werken’ of ‘u kunt/mag niet werken’. Zaken doen en samenwerken gaat alleen als alle gesprekspartners in hun Window zitten!

 

Enkele praktische tips

  • Zorg dat u zelf goed uw werk kan doen en dat u bewust bent van uw valkuilen en aanleidingen om uit uw Window te schieten. Reageer frustraties over uw werk(omstandigheden) niet af op cliënten.
  • Neem even de tijd om echt contact te maken met uw cliënt, laat merken dat u weet waar het over gaat, geef de ander het gevoel gezien en gehoord te worden.
  • Neem even gas terug als iemand uit zijn of haar Window schiet, laat merken dat u dat ziet en vraag naar het waarom.

 

Meer lezen? Het boek van Erwin van Meekeren is te koop op tijdstroom.nl

Enkele reviews:

‘Dit praktische boek helpt bedrijfsartsen verder om vanuit de psychiatrische invalshoek gezondheidsproblematiek in alle facetten te analyseren. Als dit proces lastig wordt, staan in dit boek talrijke tips op het gebied van bejegening, communicatie, gezag en zelfreflectie. Het boek leest vlot en is ook goed te gebruiken in het kader van intervisie en reflectie.’
Peter Coffeng, bedrijfsarts

‘Zorgprofessionals in arbeidsgerelateerde vraagstukken (bedrijfsartsen, A&G-psychologen) leren de valkuilen in de interacties met hun patiënten zien. Zorgprofessionals zoals medisch specialisten en huisartsen kunnen de effectiviteit van behandelinterventies en het eigen plezier in hun werk zoveel meer vergroten, als zij de context van de patiënt betrekken in de spreekkamer.’
Dick Freriks, klinisch psycholoogpsychotherapeut

Gerelateerd nieuws
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,5
voor haar dienstverlening.

Erwin van Meekeren: een betere samenwerking door veilige hechting

02-08-2018

Lees hier deel 3 uit de serie artikelen waarin Erwin van Meekeren, psychiater en schrijver van het boek ‘Samen beslissen, ook als dat lastig blijkt’, verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor een goede samenwerking met cliënten belicht. Het onderwerp van dit artikel: hechting.

Lees meer

Nog te weinig bekend over psychische druk bij studenten

02-08-2018

Er moet meer inzicht komen in de druk die studenten ervaren door social media en de 24-uurseconomie. “Het zou kunnen dat hun gezondheid gevaar loopt”, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in Volksgezondheid Toekomstverkenning 2018. Lees hier meer.

Lees meer

Igor Moll: Herstellen van een burn-out? Ga op zoek naar bronnen van energie.

02-08-2018

Young professionals met een burn-out, het komt steeds vaker voor. “Ze moeten leren hun energie  beter te doseren, door op tijd te lummelen, even helemaal niks doen”, aldus A&G psycholoog Igor Moll die is verbonden aan Ascender. Lees hier het interview.

Lees meer

Jonge ondernemer gevoelig voor burn-out klachten

02-08-2018

62 procent van jonge ondernemers in Nederland heeft last van burn-out klachten. Dat blijkt uit onderzoek van de verzekeraar Allianz in samenwerking met onderzoeksbureau GfK. Hoe dan komt? Lees hier meer.

Lees meer

Een op de vijf Nederlanders voelt zich ‘zeer gelukkig’

02-08-2018

Feiten en cijfers over Geluk. Wat maakt de mensen gelukkig? En wat zijn kenmerken van ongelukkige mensen? Recent onderzoek van het CBS geeft duidelijkheid. Lees hier meer over het onderzoek.

Lees meer

MedischVitaal: ondersteuning voor medische professionals, gericht op gezond en vitaal functioneren

04-02-2018

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen die werken in de zorg bevlogen zijn en vaak positieve energie uit hun werk halen. Maar deze persoonlijke drijfveren komen in het huidige tijdbeeld van werkdruk, regelgeving en reorganisaties in zorginstellingen vaak onder druk te staan. Direct als gevolg daarvan is een grote groep medische professionals ‘at risk’ voor gezondheidsproblemen: veel zorgprofessionals vertonen signalen van burn-out en/of overwegen het vak te verlaten. Ascender biedt met MedischVitaal programma’s aan die speciaal zijn toegesneden op medisch specialisten, huisartsen en andere zorgprofessionals.

Lees meer

Vacature administratief medewerker

31-07-2018

In deze functie werk je ondersteunend aan het secretariaat dat bestaat uit een office manager en 4 secretaresses. Het secretariaat verzorgt o.a. de (complexe) agendaplanning van ca. 25 psychologen, werkzaam op ca. 16 locaties door het hele land. Daarnaast worden vertrouwelijke rapportages verzonden, met bijbehorende offertes en wordt het hele proces gemonitord. Bij het hele proces van aanmelding tot facturatie heeft het secretariaat administratieve hulp nodig. Overleg en samenwerking met je collega’s op het secretariaat is dan ook een belangrijke factor in een succesvolle uitvoering. De werkzaamheden binnen de functie zijn administratief van aard en zeer divers.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer