Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

Samenwerken en samen beslissen, ook als dat lastig lijkt?

U kent het vast, dat ondanks uw goede bedoelingen het – soms al snel – misgaat in het contact met uw cliënten en er geen goede samenwerking ontstaat. Wie zijn die cliënten, wat kenmerkt hen? En wat kunt u als professional doen? Deze serie artikelen, waarvan vandaag de eerste verschijnt, zijn geschreven door Erwin van Meekeren, psychiater/psychotherapeut en schrijver van het boek Samen Beslissen in de Zorg.

Het onderwerp dat in de eerste artikel uit deze serie wordt besproken: stressregulatie

Stress hoort bij het dagelijkse leven. Als stress toeneemt, wordt de arousal ook groter. Als we weten waar de stress vandaan komt of als we de stress onder controle krijgen, dan daalt de arousalcurve weer en vervolgt zijn gewone wisselende loop in de ‘optimale zone’. Anders gezegd: binnen de ‘Window of Tolerance’.

Elke mens heeft zijn individuele ondergrens en bovengrens. De een is stressbestendiger dan de ander. De boven- en ondergrens kunnen ook ‘langdurig’ dichter bij elkaar komen te liggen, bijvoorbeeld door overbelasting of  door traumatisering.  Dan geraak je sneller in:

  • Hyperarousal: mensen zijn dan voortdurend heel alert en schrikken snel; reageren soms snel woedend of angstig bij bepaalde triggers;
  • of hypoarousal: verstijven, voor zich uit staren, minder ‘bereikbaar’ lijken, het gevaar van passieve ‘overgave’ (geen alertheid).

Om goed te kunnen functioneren – informatie in je op kunnen nemen, emoties goed kunnen reguleren, interacties kunnen begrijpen – en te kunnen samenwerken, moet je in de ‘optimale zone’ zitten. Ieder mens – u dus ook – kan  tijdelijk uit de veilige optimale zone raken bij irritaties die je ervaart bij je gesprekspartner, maar ook als je zelf slecht geslapen hebt, het te druk hebt of in slechte omstandigheden je werk moet doen.

Cliënten kunnen uit hun Window of Tolerance schieten als zij merken dat u weinig tijd heeft, niet goed ingelezen bent of zij zich anderszins slecht gehoord en gezien voelen. Of als zij vrij plotseling overweldigd worden bij uitspraken zoals ‘u kunt/moet weer werken’ of ‘u kunt/mag niet werken’. Zaken doen en samenwerken gaat alleen als alle gesprekspartners in hun Window zitten!

 

Enkele praktische tips

  • Zorg dat u zelf goed uw werk kan doen en dat u bewust bent van uw valkuilen en aanleidingen om uit uw Window te schieten. Reageer frustraties over uw werk(omstandigheden) niet af op cliënten.
  • Neem even de tijd om echt contact te maken met uw cliënt, laat merken dat u weet waar het over gaat, geef de ander het gevoel gezien en gehoord te worden.
  • Neem even gas terug als iemand uit zijn of haar Window schiet, laat merken dat u dat ziet en vraag naar het waarom.

 

Meer lezen? Het boek van Erwin van Meekeren is te koop op tijdstroom.nl

Enkele reviews:

‘Dit praktische boek helpt bedrijfsartsen verder om vanuit de psychiatrische invalshoek gezondheidsproblematiek in alle facetten te analyseren. Als dit proces lastig wordt, staan in dit boek talrijke tips op het gebied van bejegening, communicatie, gezag en zelfreflectie. Het boek leest vlot en is ook goed te gebruiken in het kader van intervisie en reflectie.’
Peter Coffeng, bedrijfsarts

‘Zorgprofessionals in arbeidsgerelateerde vraagstukken (bedrijfsartsen, A&G-psychologen) leren de valkuilen in de interacties met hun patiënten zien. Zorgprofessionals zoals medisch specialisten en huisartsen kunnen de effectiviteit van behandelinterventies en het eigen plezier in hun werk zoveel meer vergroten, als zij de context van de patiënt betrekken in de spreekkamer.’
Dick Freriks, klinisch psycholoogpsychotherapeut

Gerelateerd nieuws
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,4
voor haar dienstverlening.

Samenwerken en samen beslissen, ook als dat lastig lijkt?

19-04-2018

U kent het vast, dat ondanks uw goede bedoelingen het – soms al snel – misgaat in het contact met uw cliënten en er geen goede samenwerking ontstaat. Wie zijn die cliënten, wat kenmerkt hen? En wat kunt u als professional doen? Deze serie artikelen, waarvan vandaag de eerste verschijnt, zijn geschreven door Erwin van Meekeren, psychiater/psychotherapeut en schrijver van het boek Samen Beslissen in de Zorg.

Het onderwerp dat in de eerste artikel uit deze serie wordt besproken: stressregulatie

Lees meer

Hoe houd je je medewerkers geestelijk gezond?

11-04-2018

De Vlaamse koepelorganisatie van ziekenhuizen en zorginstellingen wil een EHBO-cursus voor psychische klachten invoeren op scholen en bedrijven om geestelijk gezond te blijven. “Symptomen leren herkennen om te voorkomen dat klachten uitmonden in een depressie – dit concept lijkt op wat wij al jaren bedrijfstakspecifiek doen”, zegt Patricia van Casteren, als psycholoog werkzaam bij Ascender.

Lees meer

Gaat je werknemer weer aan het werk na burn-out? Lees hier 7 adviezen voor werkgevers.

11-04-2018

Een goede terugkeer op het werk na een burn-out is de verantwoordelijkheid van de werknemer én de werkgever. Veel werkgevers voelen dat ook zo, maar nemen niet altijd maatregelen om een balans tussen arbeid en zorg te faciliteren, zoals blijkt uit het rapport Arbeidsmarkt in kaart: werkgevers 2017 van het Sociaal en Cultuur Planbureau (SCP). Ascender geeft hierbij enkele adviezen voor een succesvolle werkhervatting.

Lees meer

‘Doorlopend coachen is beter dan beoordelingsgesprek’

01-02-2018

Schaf het traditionele beoordelingsgesprek met werknemers af en bied hen doorlopend coachen aan. Dat is het advies aan werkgevers van Kilian Wawoe, docent Human Resources aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij deed de afgelopen zeven jaar onderzoek onder honderden managers naar prestaties op de werkvloer en hoe je die het beste kunt meten en beoordelen. De meesten betwijfelen het nut van beoordelingsgesprekken.

Lees meer

Werkgevers vaak bang voor werknemer met hoogbegaafdheid

11-04-2018

Het bedrijfsleven is niet goed in staat om personeelsleden met hoogbegaafdheid blijvend te boeien en te binden. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Patricia van Casteren, psychologe bij Ascender. “Veel leidinggevenden zijn bang dat een hoogbegaafde werknemer hem of haar van de troon wil stoten. Maar hoogbegaafden zijn vaak niet op zoek naar leidinggevende functie, maar vooral naar inhoudelijke betekenisgeving en kennisverwerving.”

Lees meer

Veel mensen gepest op hun werk

11-04-2018

Uit recente cijfers van het TNO blijkt dat ruim een half miljoen mensen wordt gepest op het werk. Dat veroorzaakt ziekteverzuim en heeft soms ronduit dramatische gevolgen. Maar werkgevers onderkennen niet altijd dat pesten een serieus probleem is, zo laat een enquête door marktonderzoeksbureau Ipsos zien.

Lees meer

MedischVitaal: ondersteuning voor medische professionals, gericht op gezond en vitaal functioneren

04-02-2018

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen die werken in de zorg bevlogen zijn en vaak positieve energie uit hun werk halen. Maar deze persoonlijke drijfveren komen in het huidige tijdbeeld van werkdruk, regelgeving en reorganisaties in zorginstellingen vaak onder druk te staan. Direct als gevolg daarvan is een grote groep medische professionals ‘at risk’ voor gezondheidsproblemen: veel zorgprofessionals vertonen signalen van burn-out en/of overwegen het vak te verlaten. Ascender biedt met MedischVitaal programma’s aan die speciaal zijn toegesneden op medisch specialisten, huisartsen en andere zorgprofessionals.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer