Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

‘Doorlopend coachen is beter dan beoordelingsgesprek’

Schaf het traditionele beoordelingsgesprek met werknemers af en bied hen doorlopend coachen aan. Dat is het advies aan werkgevers van Kilian Wawoe, docent Human Resources aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij deed de afgelopen zeven jaar onderzoek onder honderden managers naar prestaties op de werkvloer en hoe je die het beste kunt meten en beoordelen. De meesten betwijfelen het nut van beoordelingsgesprekken.

Beoordelingsgesprekken zijn inhoudelijk te weinig gericht op het dagelijks handelen, concludeert Wawoe. In de gesprekken wordt vaak geoordeeld achteraf. Het lastige is volgens hem dat je praat over doelen die aan het begin van het jaar vastgelegd worden en na een half jaar misschien niet meer relevant zijn – daardoor zet je het begin van het gesprek al vast. Het rendement ervan is derhalve tamelijk laag, en bij elkaar opgeteld kosten de gesprekken veel geld; in totaal ongeveer 1 miljard euro per jaar. Hij vindt het beter dat medewerkers, net als bijvoorbeeld chirurgen, continu met elkaar in gesprek gaan over hoe kwaliteit verbeterd kan worden. Iedereen zit er dan met zijn neus bovenop, terwijl je meteen daarna met een coach kunt evalueren. In tegenstelling tot wat leidinggevenden vaak denken hebben medewerkers grote behoefte aan iemand die op regelmatige basis zegt hoe ze beter kunnen presteren. ‘Mensen hebben een natuurlijke neiging om beter te worden’, stelt Wawoe, ‘en daar kunnen werkgevers beter op in spelen.’

Vakbonden hameren op het beoordelingsgesprek omdat het nodig is om op basis van objectieve criteria mensen te beoordelen en in te schalen. Daar wordt door het onderzoek juist aan getwijfeld; zo zouden mannen beter beoordeeld worden – en hogere betaald - dan vrouwen. ‘Niet omdat zij beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict.’ Wawoe adviseert naast coaching, een systeem van prosociaal belonen; binnen een team mogen mensen bepalen wie dat is.

Bron:Nu.nl

Gerelateerd nieuws
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,5
voor haar dienstverlening.

Interventies vanuit complimenten

27-11-2018

Klinisch psycholoog-psychotherapeut Dick Freriks deelt in zijn columns zijn ervaringen vanuit de praktijk van de arbeids- en gezondheidspsychologie. 

Lees meer

De kwetsbare positie van mantelzorgers

27-11-2018

Klinisch psycholoog-psychotherapeut Dick Freriks deelt in zijn columns zijn ervaringen vanuit de praktijk van de arbeids- en gezondheidspsychologie. 

Lees meer

Experiment vier dagen werken vijf dagen salaris pakt goed uit

24-10-2018

Vier dagen werken en wel vijf dagen salaris betalen – een experiment hiermee dit jaar in Nieuw-Zeeland heeft tot positieve resultaten geleid. De werknemers zijn meer tevreden met hun werk en geven aan dat hun werk-privébalans is verbeterd. Lees meer:

Experimenten met prikkelarme omgeving

24-10-2018

Er is grote behoefte aan prikkelarme omgevingen. Daarmee zijn nu experimenten gestart, zoals een supermarkt in Sint-Michielsgestel die een uur prikkelarm winkelen aanbiedt of een prikkelarme rondleiding in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Lees meer:

Lees meer

Feiten en fictie over burn-out op een rij

24-10-2018

Dit artikel ontrafelt wat er wel en niet klopt over een burn-out. Want neemt het aantal burn-outs nu daadwerkelijk wel toe? Je leest het hier.

Lees meer

Erwin van Meekeren: een betere samenwerking door veilige hechting

02-08-2018

Lees hier deel 3 uit de serie artikelen waarin Erwin van Meekeren, psychiater en schrijver van het boek ‘Samen beslissen, ook als dat lastig blijkt’, verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor een goede samenwerking met cliënten belicht. Het onderwerp van dit artikel: hechting.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer