Advies op maat.
Ondersteuning.
Persoonlijke begeleiding.

Tergende bureaucratie in medische wereld

Ruim 60 procent van de medisch specialisten en aiossen ervaart hun administratieve taken als te tijdrovend. Zij zijn daar zo’n 40 procent van hun werktijd aan kwijt. Slechts 35 procent vindt de bureaucratisch handelingen zinnig. Dat blijkt uit een enquête onder ruim 3000 specialisten en aiossen. De meest onzinnige taken die werden genoemd zijn handelingen voor indicatoren voor toezicht en transparantie, kwaliteitskeurmerken, machtigingen, informatieverzoeken van zorgverzekeraars en ziekenhuisbrede kwaliteitssystemen. Lees meer:

De enquête is een initiatief van de Federatie Medisch Specialisten (FMS) en zorgdienstverlener VvAA om de werkbelasting als gevolg van administratieve taken in beeld te brengen. Daarmee werd ingespeeld op de actie die VvAA en artsencollectief Het Roer Moet Om eerder dit jaar in gang zetten tegen de administratiedruk in de zorg, onder de noemer ‘(Ont)regel de zorg’. Volgens FMS-voorzitter Marcel Daniëls bevestigen de cijfers uit de enquête de frustratie en ergernis die artsen al veel langer voelen.

Het merendeel van de artsen (69 procent van de specialisten en 75 procent van de aiossen) stelt dat zij bepaalde handelingen dubbel moeten uitvoeren voor verschillende partijen. Minder dan een kwart van de artsen heeft het gevoel zelf iets te kunnen doen aan het verminderen van de hoeveelheid handelingen. Zo’n driekwart van de respondenten vindt dat de ict-systemen onvoldoende steun bieden bij deze taken en de bureaucratie negatieve invloed heeft op het werkplezier.

Om het probleem aan te pakken, opperden artsen drie soorten oplossingen. De ict moet worden verbeterd, met name de gebruiksvriendelijkheid en inhoud van elektronische patiëntendossiers. Er is behoefte aan meer personele ondersteuning. Daarnaast kunnen er administratieve handelingen worden afgeschaft. De obstakels moeten stap voor stap uit te weg worden geruimd door alle betrokken partijen, aldus FMS-voorzitter Daniëls.

De resultaten sluiten aan bij een peiling die een denktank namens Het Roer Moet Om en de VvAA onder zo’n 100 zorgprofessionals hield. Zij ondervroegen artsen, psychiaters, wijk- en ziekenhuisverpleegkundigen, apothekers en fysiotherapeuten naar hun administratiebelasting. Ook daar kwam uit dat zorgverleners gemiddeld zo’n 40 procent van hun tijd aan administratie kwijt zijn. Psychiaters steken 39 procent van hun tijd, oftewel 17 uur, in zaken als verzamelen, bewerken en registreren van informatie. Daarmee nemen ze relatief en absoluut gezien een (gedeelde) derde plek in.

Bron: Medisch Contact 

Gerelateerd nieuws
Recente ontwikkelingen, interviews & ervaringen
Inschrijven voor onze nieuwsbrief
Cliënten geven Ascender gemiddeld een
8,5
voor haar dienstverlening.

Actie Vitaliteitscheck-up – Week van de Werkstress

06-11-2018

In het kader van de week van de werkstress biedt Ascender u in samenwerking met CheckYourself een preventieve vitaliteitscheck-up aan. Voor slechts € 120 wordt de werknemer op vitaliteit getoetst en op basis van de resultaten ontvangt de medewerker een persoonlijk coachingsgesprek.

Lees meer

Experimenten met prikkelarme omgeving

24-10-2018

Er is grote behoefte aan prikkelarme omgevingen. Daarmee zijn nu experimenten gestart, zoals een supermarkt in Sint-Michielsgestel die een uur prikkelarm winkelen aanbiedt of een prikkelarme rondleiding in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Lees meer:

Lees meer

Experiment vier dagen werken vijf dagen salaris pakt goed uit

24-10-2018

Vier dagen werken en wel vijf dagen salaris betalen – een experiment hiermee dit jaar in Nieuw-Zeeland heeft tot positieve resultaten geleid. De werknemers zijn meer tevreden met hun werk en geven aan dat hun werk-privébalans is verbeterd. Lees meer:

Alleenstaanden ervaren een sterke mate van eenzaamheid

24-10-2018

Gevoelens van eenzaamheid komt het vaakst voor onder alleenstaande ouders en mensen die zijn gescheiden. In 2017 ervoer 7 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder een sterke mate van eenzaamheid. Dit blijkt uit nieuwe cijfers over eenzaamheid van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Lees meer:

Feiten en fictie over burn-out op een rij

24-10-2018

Dit artikel ontrafelt wat er wel en niet klopt over een burn-out. Want neemt het aantal burn-outs nu daadwerkelijk wel toe? Je leest het hier.

Lees meer

Erwin van Meekeren: een betere samenwerking door veilige hechting

02-08-2018

Lees hier deel 3 uit de serie artikelen waarin Erwin van Meekeren, psychiater en schrijver van het boek ‘Samen beslissen, ook als dat lastig blijkt’, verschillende onderwerpen die belangrijk zijn voor een goede samenwerking met cliënten belicht. Het onderwerp van dit artikel: hechting.

Lees meer

Vacature administratief medewerker

31-07-2018

In deze functie werk je ondersteunend aan het secretariaat dat bestaat uit een office manager en 4 secretaresses. Het secretariaat verzorgt o.a. de (complexe) agendaplanning van ca. 25 psychologen, werkzaam op ca. 16 locaties door het hele land. Daarnaast worden vertrouwelijke rapportages verzonden, met bijbehorende offertes en wordt het hele proces gemonitord. Bij het hele proces van aanmelding tot facturatie heeft het secretariaat administratieve hulp nodig. Overleg en samenwerking met je collega’s op het secretariaat is dan ook een belangrijke factor in een succesvolle uitvoering. De werkzaamheden binnen de functie zijn administratief van aard en zeer divers.

Lees meer

Ascender biedt OverbruggingsRoute (naar specialistische GGZ)

18-10-2017

De wachttijden in de specialistische GGZ zijn soms zeer lang en er zijn ook exclusiecriteria, waarmee een geschikte plek vinden een tijd kan duren. In de wachttijd ‘niks doen’ levert zelden vooruitgang op en kan zelfs de problemen verergeren. In afwachting van een behandeling in de specialistische GGZ biedt Ascender haar opdrachtgevers de mogelijkheid cliënten een overbruggingsbehandeling te laten volgen.

Lees meer